Jiangnan Culture
Het culturele landschap van de regio Jiangnan is uniek in China. Het Chinees Cultureel Centrum in Brussel wilt de Jiangnan-cultuur vieren door een selectie kunstwerken tentoon te stellen.
Als een meester van hedendaagse Chinese schilderkunst en een aanvoerder van de schilderkunst in Shanghai-stijl is CHENG Shifa (1921-2007) een fraaie vertegenwoordiger van de Jiangnan-cultuur. Het werk dat we delen, is “Singing the Spring of the Motherland”, wat hem de eerste prijs bezorgde in de eerste National Youth Art Exhibition in 1957.
Dit realistisch kunstwerk toont een volle compositie met felle kleuren. Een grote familie van arbeiders, boeren en soldaten ontmoet elkaar in het schilderij, symbolisch voor die periode.
Het tweede schilderij is “Happy Youth on Holiday” van LI Qiujun (1899-1973). Zij was een van de kunstenaars die de Chinese Women’s Calligraphy and Painting Association in Shanghai oprichtten, de eerste Chinese kunstenaarsgroep georganiseerd door vrouwen.
Haar kunstwerk beeldt twee groepen tieners af die zich in hun vrije tijd vermaken in de bergen en rivieren. Het is een driedelige compositie met levendig contrasterende kleuren waardoor het landschap eruit springt.
Ten derde is er “Spring in Yu Garden” van XIE Zhiguang (1900-1976), die afstudeerde van de Private Shanghai Academy of Fine Arts. Zijn schilderij biedt een uniek vogelperspectief op de populaire trekpleister in Shanghai. Het werk straalt een sfeer van vreugde en warmte uit met de mensen die samenkomen in Yu Garden op een mooie lentedag.
Een ander schilderij van Cheng Shifa toont hoe uiteenlopend de werken van deze kunstenaar zijn. De stijl van “Flower Planters” verschilt erg van “Singing the Spring of the Motherland”, al schilderen ze beide een scène van een blije bijeenkomst af. Dit kunstwerk geeft etnische minderheden in Yunnan weer, wat zichtbaar is aan verscheidene elementen, zoals hun kledij en het muziekinstrument dat de oude man bespeelt.
Elk schilderij van Cheng Shifa heeft een eigen kenmerkende toon. “Welcoming Guests” is een en al vreugde, zichtbaar in hoe de artiest de personages en bloemen afbeeldt. Zijn creatieve techniek is opvallend en aangenaam, het resultaat van jaren ervaring en exploratie.
Het zesde schilderij in deze reeks is van HE Tianjian (1891-1977), een aanvoerder van de beweging voor kunst in Shanghai-stijl. Dit werk is geïnspireerd door een gedicht van MAO Zedong, Shaoshan Revisited, met name het vers “And all around heroes home-bound in the evening mist”.