Chinese Happy Heads in Brussels
Tentoonstelling “Chinese Happy Heads in Brussels”
Benoit+Bo (东波西波 in Chinees) zijn een ware internationale samenwerking, de vrucht van twee culturen, twee gevoeligheden en twee verledens. Benoit is Frans en Bo Chinees. Door gebruik te maken van hun gecombineerd erfgoed, kennis en wereldbeelden creëren ze hybride, hedendaagse visies, een mix van Azië en Europa, van China en Frankrijk.
Benoit+Bo (东波西波) begonnen met hedendaagse fotografie in 2003. In hun vroege werken gebruikten ze verschillende digitale collages in hun foto’s om zowel de snelle veranderingen die China ondergaat, als de individuele zoektocht naar identiteit in onze moderne samenleving weer te geven. Voor hen is digitale fotografie een instrument waardoor zij kunnen reflecteren over de complexiteit van de noden in onze moderne wereld.
Om de anonimiteit te bewaren terwijl ze verschillende culturele symbolen aan hun foto’s toevoegen, gebruiken Benoit+Bo een grote variëteit aan make-upstijlen, geïnspireerd door onder meer de oosterse Beijing Opera, maar ook door westerse referenties zoals clowns en zelfs punk make-up.
In 2011, op weg naar hun deelname aan de Biennale di Alessandria over hedendaagse video en fotografie, maakten ze een een stop in Hong Kong. Terwijl ze rondkuierden op een straatmarktje in de buurt van hun hotel, ontdekten ze een stalletje dat grote poppenmaskers verkocht. Deze zouden al spoedig de “Chinese Happy Heads” worden.Beide artiesten waren onmiddellijk gecharmeerd door de warme en vriendelijke gelaatsuitdrukkingen van de poppenhoofden. De hoofden hadden sterke oosterse kenmerken en connotaties, en waren gemakkelijk te identificeren als onderdeel van de Chinese volkscultuur. Vanaf dan beslisten Benoit+Bo om de “Chinese Happy Heads” te gebruiken in plaats van de gebruikelijke make-up in hun werken. Later voegden ze kleuren en verschillende patronen aan hen toe om de poppenhoofden een iets modernere look te geven.
In 2015 verplaatsten Benoit+Bo hun kunststudio van Shanghai naar Brussel, en daarbij kregen ze het idee om foto’s te nemen van de inwoners van hun nieuwe stad, terwijl ze de « Chinese Gelukshoed » dragen in hun dagelijks leven. Van bij de eerste foto’s waren de mensen zeer enthousiast, aangetrokken door het visuele effect dat teweeggebracht wordt door het plaatsen van een dergelijk symbool uit een sterk oosterse cultuur tegen de achtergrond van het dagelijks leven in het Westen.
Het visuele effect komt ook voort uit de uitdrukking van de “Chinese Happy Heads” zelf, die een stralende glimlach tentoonspreiden, zoals we meestal doen voor de camera. De lichamen van de deelnemers worden op natuurlijke wijze één met de “Chinese Happy Heads” die ze dragen, en de algemene indruk is er een van conflict tussen dit « natuurlijke » visuele effect en ons rationeel begrip.
Deze reeks foto’s stelt zowel de publieke ruimte als de privésfeer in vraag. Vandaag zijn sociale netwerken alomtegenwoordig ; onze privésfeer wordt steeds kleiner en een toenemend aantal aspecten van ons persoonlijk leven verschijnt op deze publieke digitale ruimte. Bij mensen thuis binnengaan en foto’s nemen van hun privéruimte is een andere manier om deze publiek te maken, zichtbaar voor iedereen. Hoewel, wanneer men tegelijkertijd de “Chinese Happy Heads” draagt kan de anonimiteit bewaard blijven. Tegelijkertijd laat de afwezigheid van een herkenbaar gezicht toeschouwers toe om zich te concentreren op andere details in de foto, zoals de lichaamstaal van de persoon, die ook diens persoonlijkheid kunnen onthullen.
Links
http://benoitbo.blogspot.be
Facebook : https://www.facebook.com/Benoit-Bo-205366562837447/
Tentoonstelling: Chinese Happy Heads in Brussels
Van 29 maart tot 21 april 2017
Maandag tot en met vrijdag, volgens de openingsuren van het Centrum.
GESLOTEN OP PAASMAANDAG
Dit programma is onder voorbehoud. Volg onze Facebook page om op de hoogte te blijven !